ŠKODA Køge

Verdenspremiere på ŠKODA ENYAQ RS iV

Der er nu over 100.000 elbiler på de danske veje, og en god portion af dem er ŠKODA ENYAQ iV. Faktisk er ŠKODAs elektriske SUV den elbil, der er indregistreret flest af i år i Danmark. Nu følger den sportslige RS-udgave af den populære familiebil på el.

ENYAQ RS iV fuldender ŠKODAs elektriske RS-program, der også omfatter ENYAQ COUPÉ RS iV , som aktuelt kan ses og prøvekøres på elbilmessen eCarExpo i Bella Center den kommende weekend. Begge modeller er kendetegnet ved masser af plads, sportslige præstationer og mere standardudstyr end nogen anden ŠKODA-model.

0-100 km/t. på 6,5 sekunder og 180 km/t. på toppen

ENYAQ RS iV er 4.653 mm lang, 1.879 mm bred og 1.605 mm høj, og akselafstanden er 2.768 mm. Ligesom de øvrige ENYAQ iV modeller har den et bagagerum på hele 585 liter, hvilket er 15 liter mere end ENYAQ COUPÉ RS iV , hvor coupédesignets skrånende taglinje tager lidt af bagagerumspladsen.

To elmotorer yder samlet 299 hk* (220 kW) og 460 Nm og får ENYAQ RS iV til at accelerere 0-100 km/t. på 6,5 sekunder. Topfarten er 180 km/t. ENYAQ RS iV har firehjulstræk og må trække 1.200 kg anhængervægt med bremser.

Batteriet har en kapacitet på 82 kWh (netto 77 kWh), og det kan oplades med 11 kW AC med en ladeboks eller op til 135 kW DC med en lynlader. Med sidstnævnte tager en opladning fra 10 til 80 procent cirka 36 minutter.

Luksuriøst standardudstyr

ENYAQ RS iV har et omfattende standardudstyr med bl.a. Fuld LED-matrix-forlygter, kølergrill med LED-lys (Crystal Face), varmepumpe, 20" Taurus-alufælge og 13" infotainmentdisplay. Interiørtemaet er Design Selection RS Lounge med paneler i kulfiber-look og sportssæder og instrumentbord beklædt med sort Suedia-mikrofiber med limegrønne kontrastsyninger.

Ydermere har ENYAQ RS iV en række udstyrspakker, som er ekstraudstyr til andre ENYAQ iV modeller. Det drejer sig om bl.a. Convenience Plus (KESSY Advanced-nøglefri betjening, Phone Box med trådløs opladning, Sunset-tonede ruder med akustiske sideruder bag, træthedsregistrering og el-bagklap med virtuel pedal), Assisted Drive Basis (adaptiv fartpilot, Side Assist og Crew Protect Assist), Drive Sport Basis (opvarmet sportsmultifunktionslæderrat med paddles til styring af regenerering, Driving Mode Select og progressiv styring) og Komfortsæde Basis (elektrisk justerbart førersæde med memory-funktion).

De første ENYAQ RS iV forventes at komme til Danmark til sommer, og der bliver åbnet for bestilling i marts, hvor de danske priser ligeledes bliver offentliggjort.

* Maksimal elektrisk effekt på ENYAQ COUPÈ RS iV 220 kW (299 hk): Den maksimale effekt er tilgængelig i maksimalt 30 sekunder, udregnet i forhold til UNGTR.21. Mængden af tilgængelig motorkraft i de individuelle kørselssituationer afhænger af temperaturen i batteriet, udetemperaturen, SOC (opladningsniveau) og batteriets tilstand eller fysiske alder. For at den maksimale effekt skal være tilgængelig, skal batteriets temperatur ligge mellem 23 og 50 grader celsius og et SOC på mindst 88 %. Afvigelser i forhold til de førnævnte parametre kan føre til reduceret motoreffekt eller ingen mulighed for maksimal effekt. Temperaturen i batteriet kan indirekte i en vis udstrækning påvirkes af brugen af bilens klimaanlæg, og SOC kan for eksempel justeres i bilen. Mængden af tilgængelig motorkraft på et specifikt tidspunkt vises i bilens ”Power-display”.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk