ŠKODA Køge

Verdenspremiere på ny ŠKODA OCTAVIA

Fjerde generation af ŠKODAs storsællert er parat til at sætte nye rekorder. Den kommer som både plug-in-hybrid og mild-hybrid, har et bagagerum på op til 640 liter og kan fås med eksklusivt udstyr som massagesæder, head-up-display og DSG-automatgear med shift-by-wire.

OCTAVIA er ŠKODAs mest solgte bil. Hele 6,5 mio. biler er det hidtil blevet til af modellen, som blev introduceret i 1959 og relanceret i 1996. OCTAVIA er også en særdeles populær familiebil i Danmark, hvor den ligeledes er ŠKODAs mest solgte model. 48.370 OCTAVIA kører der i dag på de danske veje, og populariteten skyldes bl.a. rummeligheden og den gode totaløkonomi.

Nu er fjerde generation af OCTAVIA klar til at fortsætte successen. Den nye OCTAVIA er længere, bredere og endnu mere rummelig, ligesom den har ŠKODAs nye design og masser af spændende nyheder, når det gælder udstyr, sikkerhed og motorer.

Motorer: plug-in-hybrid, mild-hybrid, EVO-dieselmotorer og shift-by-wire

Den nye OCTAVIA bliver ŠKODAs næste plug-in-hybridbil efter SUPERB iV. OCTAVIA iV har en elmotor på 75 kW (102 hk) og en TSI-benzinmotor på 115 kW (156 hk). Sammen yder de 150 kW (204 hk). Batteriet er på 13 kWh, og det giver en rækkevidde på el alene på 55 km (WLTP).

Den nye OCTAVIA er desuden ŠKODAs første mild-hybridbil. Det er en 1.0 TSI eTEC DSG med 81 kW (110 hk) eller en 1.5 TSI eTEC DSG med 110 kW (150 hk), som er udstyret med en remdrevet 48 V-startermotor og et 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Det sparer brændstof og mindsker CO2-udledningen.

Der er også en anden nyhed, som handler om at mindske udledningen, nemlig ŠKODAs nye generation af EVO-dieselmotorer, der udleder op til 80 procent mindre NOx takket være en ny katalysatorteknologi. De nye 2.0-dieselmotorer kan fås med henholdsvis 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk) med manuelt eller DSG-gear og 147 kW (200 hk) med DSG-gear.

Hvad angår benzinmotorer, er der udover ovennævnte eTEC-motorer også en 1.0 TSI med 81 kW (110 hk) og en 1.5 TSI med 110 kW (150 hk) med manuelt gear samt en 2.0 TSI med 140 kW (200 hk), DSG-gear og 4x4.

DSG-automatgearet er i øvrigt en nyhed i sig selv. Den nye OCTAVIA er den første ŠKODA til at benytte shift-by-wire-teknologi, hvor førerens valg bliver overført elektronisk til gearkassen. Derved er den normale DSG-gearvælger, der lignede en gearstang, erstattet af en lille gearvælger, der optager minimal plads mellem forsæderne

Design: ŠKODAs nye design og integreret tagræling

Den nye OCTAVIA er iklædt ŠKODAs nye design, hvilket giver bilen et på samme tid dynamisk og emotionelt udtryk med skarpe linjer og klare overflader. Fronten har smalle forlygter, der kan fås med fuld LED-matrix-teknologi og dynamisk blinklys, og den integrerede tagræling giver stationcaren Combi en elegant silhuet, mens taglinjen på hatchbacken får den til at ligne en smuk coupé. Bagenden byder på en nyfortolkning af de ŠKODA-karakteristiske C-formede baglygter, der kan fås med fuld LED-teknologi og dynamisk blinklys.

Rummelighed: 78 mm knæplads og 640 liter bagage

OCTAVIA Hatchback og OCTAVIA Combi er blevet henholdsvis 19 og 22 mm længere, så de nu er 4.689 mm lange, mens bredden er øget 15 mm til 1.829 mm. Akselafstanden er 2.686 mm. Dimensionerne kan mærkes i den særdeles rummelige kabine, hvor der bl.a. er lagt 5 mm til knæpladsen på bagsædet, så der nu er 78 mm, og bagagerummet i OCTAVIA Combi er vokset 30 liter, så det nu rummer hele 640 liter bagage og dermed er klassens største bagagerum. OCTAVIA Hatchback rummer 600 liter – 10 liter mere end tidligere.

Interiør: instrumentbord i flere niveauer og nyt multifunktionsrat

OCTAVIAs smukke linjer bliver videreført i kabinen, hvor midterkonsollen har form som kølergrillen. OCTAVIA har som den første ŠKODA et instrumentbord i flere niveauer, som giver en nem og intuitiv betjening af bilens funktioner. Nederst i den fritstående touchskærm på op til 10” er der en touchbar, der kan betjenes med en glidende bevægelse, og under den er der et område med dedikerede knapper til vigtige funktioner som f.eks. Driving Mode Select og Park Assist. Apropos nem betjening fås den nye OCTAVIA med et nydesignet to-eget multifunktionsrat med to eger, hvorfra man kan betjene 14 funktioner.

Man kan vælge mellem 10 forskellige farver i den nye LED-ambiente-belysning, som man kan bruge til at skabe lysscenarier som f.eks. daggry, sol eller overskyet. Sammen med de nydesignede sidedøre og lækre, bløde materialer i kabinen, giver det en følelse af kvalitet og komfort.

Udstyr: ergonomiske forsæder med massage og head-up-display

Der er også masser af komfort i de nye ergonomiske forsæder, som er på listen over nyt, spændende udstyr til OCTAVIA. De har elektronisk indstilling af lændestøtten og kan tilmed fås med massagefunktion og kølig luft. Den nye OCTAVIA kan også fås med cool sportssæder med et ekstra åndbart ThermoFlux-betræk.

Den nye OCTAVIA er den første ŠKODA, som kan udstyres med head-up-display, hvor informationer som hastighed, navigation og genkendelse af trafikskilte vises på forruden i førerens synsfelt. Den fås også med et nyt og mere brugervenligt digital cockpit, ligesom den 10,25” store skærm kan arbejde sammen med midterkonsollens skærm om at vise navigationen.

Den mulighed følger med det største infotainmentsystem, Columbus, men man får også en 10” skærm med infotainmentsystemet Amundsen, og begge systemer kan styres med håndbevægelser og ved at tale til ŠKODAs digitale assistent Laura. Selv det mindste infotainmentsystem, Swing, har en skærm på 8,25”, og den nye OCTAVIA kan udstyres med op til fem USB-C-porte.

Fuld LED Matrix-forlygter er som nævnt også en mulighed. Den intelligente lygteteknologi fordeler lyset ultrapræcist, så man f.eks. kører med et maksimalt oplyst område uden at blænde medtrafikanterne. Af andet udstyr kan nævnes, at OCTAVIA nu kan fås med 3-zonet Climatronic-klimaanlæg, KESSY-nøglefri betjening til alle døre og opvarmet forrude.

Opkobling: altid online med indbygget sim-kort

Takket være den nyeste generation af ŠKODA Connects onlinetjenester har man f.eks. mulighed for at låse og låse den nye OCTAVIA op ved hjælp af smartphonen. Desuden kan man opdatere infotainmentanlæggets software og kort online uden at skulle besøge en forhandler, og man kan downloade apps til infotainmentanlægget fra ŠKODA InCar Shop – f.eks. en app, som viser vejret i hele Europa. Den nye OCTAVIA er altid online, fordi den har indbygget eSIM, hvilket også understøtter automatisk nødopkald.

Sikkerhed: hurtig undvigemanøvre og advarsel mod bagfrakommende

Den nye ŠKODA OCTAVIA er sikkerheden selv med både velkendte sikkerhedsassistentsystemer og nye, innovative systemer. Således kan man udstyre den nye OCTAVIA med Collision Avoidance Assist. Når systemet opdager, at man er ved at kollidere med en fodgænger, cyklist eller en anden bil, øger det ratudslaget, så man skal dreje mindre på rattet for at foretage undvigemanøvren.

Et andet nyt system er Turn Assist, som advarer og ultimativt bremser den nye OCTAVIA, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Det handler ligeledes om bagfrakommende trafik, når Exit Warning advarer føreren, hvis vedkommende er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den. Og Traffic Warning er forudseende ved at advare mod forestående stop i trafikken ved f.eks. trafikpropper.

Der er også mulighed for Predictive Cruise Control, som er en videreudvikling af dynamisk fartpilot. Predictive Cruise Control bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser på forhånd farten derefter. Ligeledes kan man tilvælge Side Assist, der er en videreudvikling af Blind Spot Detect. Hvor Blind Spot Detect er i stand til at opdage og advare mod køretøjer op til 20 meter bag bilen, har Side Assist en rækkevidde på hele 70 meter.

SIMPLY CLEVER: børsteholder og smarthphone-lommer

Den nye OCTAVIA har selvfølgelig ŠKODAs mange smarte og velkendte Simply Clever-løsinger som f.eks. den klassiske isskraber i tankdækslet. Men i den nye OCTAVIA har paraplyholderen i førerens sidedør fået følgeskab af en holder til en børste i den anden fordør, så man kan feje sne af bilen eller smuds af måtterne. Bag på forsæderne er bagsædelommerne suppleret med særlige smartphone-lommer, mens ejere af OCTAVIA TDI vil glæde sig over, at AdBlue® nu kan påfyldes med en tankstuds.

ŠKODA OCTAVIA forventes at få danmarkspremiere i sommeren 2020. 

___________________________


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk